Parlamenttikirjasto

perjantai 9. syyskuuta 2016

Toinen kesäni Eduskunnan kirjastossa

Vietin juuri toisen kesäni kesätöissä Eduskunnan kirjaston kokoelmapalvelussa. Edellisen kerran tulin valituksi kirjastoon korkeakouluharjoittelijaksi viime vuoden keväällä, jolloin haussa oli erityisesti työntekijä, joka osaisi luetteloida venäjänkielistä kirjallisuutta. Näin ollen viime kesäni sujui suurimmaksi osaksi venäjänkielisen aineiston parissa ja lisäksi tein myös paljon vuoroja kirjaston asiakaspalvelussa.


Tänä kesänä palasin jatkamaan työskentelyä Eduskunnan kirjastossa.  Aivan kuten edellisenäkin kesänä on tehtäviini kuulunut myös tänä vuonna paljon asiakaspalvelua.  Työtehtäväni kokoelmapalvelun parissa ovat kuitenkin olleet melko erilaisia viime kesään verrattuna. Kuten jo mainitsin, aikaisempi työkokemukseni kirjastossa on liittynyt lähinnä venäjänkieliseen aineistoon. Olen opiskellut pääaineenani venäjän kieltä ja kirjallisuutta, joten venäjänkielisen aineiston käsittely on minulle ihan mieluista. Olen kuitenkin tyytyväinen, että tänä kesänä olen päässyt käsittelemään myös hyvin toisentyyppistä aineistoa kuin aiemmin.

Ehdin jo vuosi sitten tutustua jonkin verran verkkojulkaisujen luettelointiin ja myös tänä vuonna olen jatkanut elektronisen aineiston luettelointia. Yhtenä keskeisimmistä tehtävistäni kesän aikana on ollut Talentum Pro verkkokirjahyllyn kirjojen luettelointi Selma-tietokantaan. Osa muista työtehtävistäni liittyi valtiopäiväasiakirjakokoelman järjestelemiseen. Näiden lisäksi minulla oli myös muita pienempiä tehtäviä. 

Tämän kesän aikana olen uusien työtehtävien myötä ymmärtänyt vielä entistä paremmin, miten erilaisia työtehtäviä kirjastossa on sekä miten monipuolisesti täällä on käytettävissä erilaista aineistoa. Uudenlaisten tehtävien ja aineistojen kanssa työskentely oli hyödyllistä ja opettavaista, sillä sitä kautta opin myös paljon uutta kirjaston tietokannoista, kuten ELKI:stä.

Kirsi Koivisto


1 kommentti:

Pauli H. kirjoitti...

Hienoa Kirsi! Näin sitä pitää!